10 powerfoods tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap kan de vermoeidheid al eens toeslaan. De volgende powerfoods geven energie voor twee en zorgen er voor dat jij met glans je dipje doorkomt.

1. Broccoli

Broccoli is rijk aan calcium, folium en vezels en het is een bron van antioxidanten en vitamine C. Deze stoffen helpen je lichaam met het opnemen van ijzer uit andere voedingstoffen. Met een flinke hoeveelheid vitamine C helpt deze groente ijzer op te nemen en dat geeft je weer een energie-boost. Bovendien is het goed voor het zicht van baby en helpt het de vochtbalans op pijl te houden.

2. Bonen en linzen

Als vrouw heb je zo'n 10 gram proteïnen per dag nodig. Bonen en linzen zitten vol zink, ijzer, foliumzuur en calcium.Verder bevatten ze veel vezels, waardoor ze constipatie vermijden.

3.  Zuivelproducten

Zuivelproducten zijn een absolute musthave tijdens de zwangerschap. Een glas magere melk bevat bijvoorbeeld al 30% van de aanbevolen hoeveelheid calcium die je nodig hebt op een dag. Hoewel zachte kazen eten not done is tijdens de zwangerschap, kunnen harde kazen soms wel een goed idee zijn. Ook af en toe een een yoghurtje eten is geen overbodige luxe tijdens de zwangerschap. Griekse yoghurt is de beste optie, die bevat niet enkel de grootste portie calcium, er zitten ook veel probiotische bacteriën in die de spijsvertering kunnen bevorderen.

4. Bananen

Bananen zijn rijk aan kalium en zijn daarboven zacht voor de maag. Ze kunnen ook voor een snelle energieboost zorgen als je in een dipje zit, je hebt dus beter altijd een banaan bij de hand. 

5. Appelsienen

Zoals algemeen geweten zijn appelsienen een vitamine C bom, verder barsten ze ook van foliumzuur en vezels. De oranje vrucht bestaat voor bijna 90% uit water, ze helpen je dus ook hydrateren. 

7. Havermout

Ben je nog op zoek naar een stevig ontbijt dat je de voormiddag helpt door te komen zonder hongerig gevoel? Overweeg dan zeker een kommetje havermoutpap. Havermout bevat complexe koolhydraten die er voor zorgen dat je langer een vol gevoel hebt.

8. Bladgroenten

Popeye heeft ons geleerd dat we groot en sterk worden van spinazie. Deze groente die rijk is aan ijzer en foliumzuur is dan ook een aanrader tijdens de zwangerschap. Kolen zijn dan weer rijk aan calcium. Verder geldt meestal de volgende regel hoe donkerder de sla, hoe meer vitaminen die bevat. 

9. Eieren

Tijdens de zwangerschap krijgen veel vrouwen een afkeer van vlees, hoewel proteïnen net in die periode van je leven een belangrijke rol spelen. Een goed alternatief om die proteïnen aan te vullen kan je vinden in eieren, zij bevatten essentiële aminozuren. Let wel op, want rauwe eieren eten is uit den boze. 

10. Meergranenbrood

Meergranenbrood bevat veel meer vezels dan wit brood en zorgt voor een meer verzadigd gevoel. 

11.Gedroogd fruit

Heb je wel eens last van sugar cravings? Probeer dan eens gedroogd fruit in plaats van naar chocolade of koekjes te grijpen. Hoewel er veel suiker inzit, bevat het ook veel vezels en antioxidanten. 

12. Wilde vis en omega 3

Vette vis is een bron van omega 3 en bevat ook andere mineralen zoals zink, jodium en selenium. Voorbeelden van vette vis zijn zalm, makreel, haring, garnalen, sardientjes...


- 29/09/2019

Bron: minime.nl, mama.libelle.be

10 powerfoods tijdens de zwangerschap

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x