Hoe het eerste trimester van je zwangerschap overleven

Hey toekomstige mama! Gezien het feit dat jij dit blog aan het lezen bent, zit je waarschijnlijk in het eerste trimester van je zwangerschap. Wat spannend!


Wij zijn alvast even enthousiast als jij en willen je daarom helpen zorgeloos door dit eerste trimester te komen. Daarom schreven we speciaal voor alle mommy’s to be die in ditzelfde stadium van hun zwangerschap zitten dit blog vol tips en nuttige informatie waarvan ze zeker op de hoogte moeten zijn.


Wat houden deze 12 eerste weken van je zwangerschap juist in?

Gedurende deze 3 maanden van je zwangerschap gebeurt er enorm veel in je lichaam. Er groeit namelijk een bevruchte eicel uit tot een foetus van enkele centimeters lang waarbij alle belangrijke organen en lichaamssystemen al ontwikkeld zijn en op hun plaats zitten.

Verder kan je last beginnen krijgen van zwangerschapskwaaltjes door een veranderende hormoonhuishouding. Deze kwaaltjes zullen na ongeveer 11 weken een hoogtepunt bereiken, maar daarna weer (voorlopig) afzwakken. Vergelijk jezelf niet te veel met andere vrouwen, deze kwaaltjes verschillen namelijk van zwangerschap tot zwangerschap.

Welke kwaaltjes kan je deze periode verwachten?

  • Ochtendmisselijkheid
  • Vaker urineren
  • Blaasontsteking
  • Vreetbuien
  • Vermoeidheid
  • Obstipatie
  • Pijnlijke borsten
  • Acne
  • Stemmingswisselingen


Belangrijke tips voor het eerste trimester?

  • Moest je dit al niet doen: slik foliumzuur - Foliumzuur (vitamine B11) ondersteunt de ontwikkeling en groei van je baby en verkleint de kans op aangeboren afwijkingen. Neem deze tabletten zeker in tot de 10de week van je zwangerschap. Daarna is het niet meer nodig, maar het verder innemen is niet schadelijk.
  • Drink geen alcohol  – alcohol vergroot namelijk de kans op een miskraam of doodgeboorte. Kies daarom voor een lekkere mocktail, hiervan is tegenwoordig in elk café wel een overheerlijk aanbod aanwezig!
  • Stop met roken – roken als je zwanger wilt worden, roken tijdens de zwangerschap maar ook roken na de zwangerschap is schadelijk voor zowel jou als je baby en brengt verschillende gezondheidsrisico’s met zich mee.
  • Weet wat je mag eten – het is belangrijk te weten wat je mag eten zodat je kindje zich kan ontwikkelen tot een gezonde baby. Lees hier meer over in dit blog (wordt binnenkort gepubliceerd).
  • Eet gezond – je baby heeft zowel eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines als mineralen nodig om op een gezonde manier te groeien.


Wat regelen tijdens het eerste trimester?

  • Maak een afspraak met een verloskundige – deze zal je begeleiden tijdens je zwangerschap en bevalling. Je plant deze afspraak tussen week 8 en week 10 van je zwangerschap.
  • Ga alvast op zoek naar een kinderopvang en kraamzorg – dit moet je uiterlijk in week 16 geregeld hebben, maar hoe eerder dit in orde is hoe beter.
  • Termijnecho – tijdens deze echo krijg je voor het eerst je kleine mensje te zien. Hierdoor zal er ook meer duidelijkheid komen over je uitgerekende datum. Deze controle zal plaatsvinden tussen de 8ste en 14de week van je zwangerschap.
  • Breng je werkgever op de hoogte  – van zodra je aan je werk meedeelt dat je zwanger bent geniet je namelijk van enkele wettelijke beschermingen zoals bijvoorbeeld bescherming tegen ontslag tot één maand na het zwangerschapsverlof.
  • Beslissen hoe en wanneer je zal vertellen dat je zwanger bent.


- 22/03/2022


Bron: minimi.be , 24baby.nl

Hoe het eerste trimester van je zwangerschap overleven

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x